باورهای اشتباه در مورد سرماخوردگی

باورهای اشتباه در مورد سرماخوردگی که ممکن است شدت بیماری را بیشتر کنند

باورهای اشتباه در مورد سرماخوردگی که باید بدانید

 
در زمان های قدیم که پزشک، بیمارستان و ... وجود نداشت به سختی می شد که یک حکیم باشی خبره پیدا کرد. مردم برای دیدن حکیم باشی باید مسیری طولانی را با الاغ و قاطر می رفتند تا بتوانند نسخه ای از حکیم برای درمان بگیرند. در چنین شرایطی که دسترسی به طبیب تا این حد سخت بود مردم باید خودشان هم برای درمان کردن خود دست به کار می شدند و با استفاده از جوشانده ها و یا نسخه های عجیب و غریب اقدام به درمان کنند.
 

در آن زمان ها مانند الان نبود که تا هر کسی سریع دچار سرماخوردگی شود به درمانگاه بروید و با زدن یک امپول و مصرف انواع قرص های شیمیایی حالش بهتر باشد، مردم قدیم سعی می کردند از طب سنتی کمک بگیرند.

این طب سنتی و بعضی از باورهایشان خیلی زورشان زیاد بود هنوز هم انجام می شود و وقتی کسی دچار سرماخوردگی می شود از این باورها استفاده می کند. این باورهای ممکن است ریشه علمی داشته باشند و یا بعضی از انها کاملا بی اساس باشند.

1 . مصرف لیموترش برای تب خیلی مفید است و مرکبات می توانند سرماخوردگی شما را از بین ببرند.

× مصرف مرکبات برای درمان کردن سرماخوردگی زیاد تاثیر ندارد و بیشتر به منظور پیشگیری مفید است و اگر قبل از بیماری مصرف شوند می توانند ایمنی بدن را تا حد زیادی بیشتر کنند. کیوی، لیموترش و پرتقال منبع خوبی برای تامین ویتامین سی هستند، باید به شکل روزانه و طبیعی این مواد مصرف شوند. در رابطه با این ویتامین باید یک نکته را در نظر داشته باشید، ویتامین C به برش حساس می باشد و بعد از برش باید آن را سریع مصرف کنید.
اگر می خواهید آب پرتقال بنوشید باید خیلی سریع آن را مصرف کنید و زیاد در یخچال نماند زیرا خاصیتش را از دست می دهد. آبمیوه های صنعتی به هیچ وجه منبع خوبی از ویتامین سی نیستند.2 . شربت لیموترش، عسل و اب ولرم می تواند برای گلودرد مفید باشد و اگر این شربت هنگام گلودرد مصرف شود خیلی زود می تواند حال شما را خوب کند.
√ به طور کلی عسل زخم ها را ترمیم می کند و در زمستان و پاییز که هو سرد و خشک می شود می تواند خیلی مفید باشد. خوردن عسل، آب ولرم و لیمو ترش می تواند برای گلو درد مفید باشد. عسل را می توانید با شیر و چای مخلوط کنید و به صورت روزانه آن را مصرف کنید.
 
3 . تا وقتی سرماخوردگی دارید سمت اب نروید، شنا نکنید و حمام هم نروید چون حال شما بد می شود.
√ افرادی گه سرماخوردگی آنها بتازگی شروع شده است، حالت لرز، ترشحات پشت حلق و ابریزش بینی دارند و بهتر است که در روزهای اول سرماخوردگی حمام نروند زیرا این می تواند بیماری را تشدید کند. فردی که سرماخورده باید از بعد از خروج از حمام موهای خود را به خوبی خشک کند و محیط بیرون حمام را هم گرم نگه دارد تا نغییر دما باعث مشکل نشود.
 

4 . وقتی دچار سرماخوردگی می شوید ترشی و ماست نباید مصرف کنید زیرا آنها می توانند سرماخوردگی را بدتر کنند.

√ افرادی که دچار سرماخوردگی می شند ترشیجات و ماست نباید بخورند زیرا طب سنتی به این مساله تاکید فراوان دارد؛ دلیل این است که طبع ماست و ترشی سرد است و در فصل پاییز و زمستان که هوا سرد می شود و خشک است باید از خوردن غذاهایی که طبع سرد دارند جلوگیری شود. عسل، خرما، زنجبیل و دارچین که طبع گرم دارند توصیه می شود هنگام سرماخوردگی مصرف شوند.

 
باورهای اشتباه در مورد سرماخوردگی که ممکن است شدت بیماری را بیشتر کنند
باورهای اشتباه در مورد سرماخوردگی
 

5 . بوی غذای سرخ کردنی و خوردن غذاهای سرخ شده می تواند سرماخوردگی را بدتر کند.

√ بوی غذاهای سرخ کرده می تواند گلو و بینی را هنگام سرماخوردگی تحریک ند. وقتی فردی دچار سرماخوردگی می شود گلو و بینی اش حساس می شود و بوی سرخ کردنی می تواند باعث تحریک آنها شود و سرفه را بیشتر کند. تا 3 روز از خوردن غذاهای سرخ کردنی بای پرهیز کنید و بیشتر غذاهای آبکی و گرم مانند سوپ میل کنید.

 

6 . هنگامی که تب دارید اصلا نباید شیر بخورید.

× مصرف شیر با عسل در هنگام سرماخوردگی می تواند برای بدن بسیار مفید باشد و خوردن شیر هنگام مریضی هیچ مشکلی ایجاد نمی کند.

 

7 . وقتی گلوی شما چرک می کند بهتر است یک بستنی یخی بخورید زیرا ویروس و میکروب ها را از بین می برد.

× در دوران سرماخوردگی هرگز نباید بستنی یخی بخورید زیرا می تواند باعث تحریک گلو شود. خوردن بستنی یخی در زمان سرماخوردگی اصلا توصیه نمی شود.

8 . مصرف قرص های حاوی ویتامین سی می تواند از ابتلا به سرماخوردگی جلوگیری کند پس وقتی سرماخوردگری دارد قرص جوشان بخورید.

× مصرف قرص جوشان قبل از سرماخوردگی کمکی نمی تواند به شما کمک کند و بهتر است به جای این کار از مرکبات تازه استفاده کنید.

 

9 . بخور اوکالیپتوس می تواند سرماخوردگی را بهبود بخشد، پس از بخور آن باید استفاده کرد.

√ هنوز تحقیق در مورد تاثیر بخور اوکالپتوس بر سرماخوردگی انجام نشده، ولی بخور آن می تواند برای سرماخوردگی مفید باشد. هنگام بخور باید چشم ها را ببندید و دهان و بینی خود را باز بگذارید. به جز بخور اکالیپتوس می توانید از بخور آویشن یا مرزن جوش هم استفاده کنید.

10 . به محض سرماخوردگی باید به پزشک بروید و تا می توانید قرص و دارو مصرف کنید.

× سرماخوردگی در بسیاری از موارد نیاز به درمان دارویی ندارد. بیشتر سرماخوردگی ها بعد از 3 روز بهوبد پیدا می کنند. بعد از این مدت باید خوب استراحت کنید و مایعات و غذاهای گرم میل کنید. در این سه روز باید بدن خود را گرم نگه دارد، در صورتی که بعد از 3 روز، بهبودی حاصل نشد باید به پزشک بروید.

 

11 . چیزی که شما را مریض می کند، قرار گرفتن در معرض ویروس و باکتری است.

√ شیوع سرماخوردگی در فصل زمستان و پاییز می باشد و این اختلاف دمای ناگهانی باعث می شود که بدن کمی دچار استرس شود و وقتی بدن به دلیل این اختلاف دمایی دچار استری می شود کافی است که شما در مجاورت ویروس و یا میکروب قرار بگیرید تا براحتی به این بیماری مبتلا شوید اما سرما به تنهایی نمی تواند باعث سرماخوردگی شود و باید حتما ویروس و باکتری هم در محل وجود داشته باشد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.