سوزش معده | سنگینی معده و مشکل باد معده و درمان آنها

دلیل سنگینی معده بعد از غذا خوردن

تاحالا برای شما هم اتفاق افتاده است که بعد از خوردن یکی از وعده های غذایی احساس سنگینی و بی حالی کنید؟ این حالت نشانه ای از یک ناهماهنگی در دستگاه گوارش است به نوعی که با هضم نشدن صحیح و به موقع غذا مانع از دفع طبیعی ان می شود.

دستگاه گوارش از دیدگاه طب سنتی، به عنوان عضو بسیار مهمی در نظر گرفته می شود، در این رابطه دستیار تخصصی طب سنتی اظهار داشت:مهم ترین ورودی و خروجی بدن در این بخش است؛ اما تأثیر مزاج بر این سیستم، بسیار در تشخیص اهمیت دارد.به گفته وی رفتارهای گوارشی مهم شامل قدرت هضم، اشتها، یبوست و لینت مزاج و کیفیت مواد دفعی است. هر چه حرارت مزاج بیشتر باشد، قاعدتاً قدرت هضم بیشتر خواهد شد.این دستیار تخصصی طب سنتی اضافه کرد:اصولاً پدیده هضم، با احساس سبکی ناحیه سر دل یا زیر جناغ همراه است و فرد احساس راحتی یا سبکی می کند. البته به شرط به آنکه غذا نیز معتدل، غلیظ و سخت الهضم نباشد.
سنگینی بعد از غذا

دیر هضم شدن و سنگینی بعد از غذا خودرن

 
 سردی مزاج علاوه بر آنکه موجب کندی هضم و احساس ثقل یا سنگینی پس از خوردن غذا است، در موارد تشدید سردی و بیماری؛ فرد تا مدت های طولانی، حتی می تواند 8 ساعت پس از خوردن غذا احساس سنگینی داشته باشد.
وی افزود:از نقطه نظر گوارشی، «خشکی» با یبوست و «رطوبت با لینت یا نرمی» مدفوع بروز می کند. «حرارت» (در صورت افزایش) موجب خشکی می شود و اگر با خشکی همراه شود (چنانچه در افراد صفراوی دیده می شود) استعداد به یبوست را بیشتر خواهد کرد و برودت یا سردی عکس حرارت عمل می کند.یک دستیار تخصصی طب سنتی خاطرنشان کرد:یبوست به عنوان «اُم الأمراض» در طب سنتی تلقی شده است. دفع طبیعی آدمی باید نیم تا یک ساعت پس از هر وعده غذایی به صورت نرم و بی مشکل صورت پذیرد و اگر هر کدام از این سه حالت نباشد، فرد یبوست دارد.

دلیل سوزش معده

گاستریت (ورم معده)، بازگشت اسید به مری (ریفلاکس گاستروازوفاژیال)، حساسیت‌های غذایی، زخم‌ها، بیماری سلیاک، سندروم روده‌ی تحریک‌پذیر و عفونت‌های باکتریایی ناشی از هلیکوباکتر پیلوری از علل اصلی سوزش معده هستند.

سایر علل سوزش معده عبارتند از عوارض جانبی برخی داروها، استرس‌های عاطفی، مصرف زیاد نوشیدنی‌های الکلی، مصرف سیگار، چاقی، مصرف زیاد آنتی‌بیوتیک‌ها، مصرف آبی که کلر زیاد دارد و رژیم غذایی نامناسب.

همان‌طور که در بالا اشاره کردیم سوزش معده علل مختلفی دارد. برای انتخاب روش درمانی مناسب، ابتدا باید علت سوزش معده را شناسایی و سپس با پزشک‌تان در مورد روش درمانی مناسب مشورت کنید. برای تسکین درد می‌توانید از درمان‌های خانگی استفاده کنید. حالا با ۱۰ درمان خانگی سوزش معده بیشتر آشنا شوید.

۱. سرکه‌ی سیب


سرکه‌ی سیب (خواص سرکه سیب) دارویی مناسب برای درمان سوزش معده است. با اینکه سرکه‌ی سیب طبع اسیدی دارد، ولی در معده خاصیت قلیایی پیدا می‌کند و موجب تنظیم سطح اسید معده می‌شود.

سرکه‌ی سیب به گوارش کمک می‌کند و مانع تشکیل اسید اضافی در معده می‌شود. در نتیجه از دردهای معده جلوگیری می‌کند و باعث تنظیم pH معده می‌شود.

۱ تا ۲ قاشق چای‌خوری سرکه‌ی سیب خام و صاف‌نشده را در یک لیوان آب ولرم بریزید.
به آن کمی عسل اضافه کنید (اختیاری) و هم بزنید.
این نوشیدنی را ۱ یا ۲ بار در روز میل کنید. بهتر است این ترکیب را قبل از غذا بنوشید.
۲. جوش شیرین
جوش شیرین (بی‌کربنات سدیم) درمانی خوب برای مشکلات گوارشی مانند سوزش معده است. جوش شیرین به‌ عنوان ضداسیدی طبیعی، محیط اسیدی معده را خنثی می‌کند و موجب تسکین فوری سوزش معده می‌شود.


نصف یا ۱ قاشق چای‌خوری جوش شیرین را در یک لیوان آب بریزید. سپس آن را هم بزنید تا جوش شیرین به‌طور کامل در آب حل شود.
برای بهبود طعم کمی عسل و لیمو ترش به آن اضافه کنید و آن را بلافاصله بنوشید.
روزی ۱ یا ۲ بار از این درمان استفاده کنید. بهترین زمان برای مصرف جوش شیرین ۱ تا ۲ ساعت پس از مصرف وعده‌های غذایی یا داروهاست.
توجه: با معده‌ی پُر، جوش شیرین مصرف نکنید و این درمان را بیش از یک هفته ادامه ندهید.

حتما بخوانید: ورم معده؛ علائم، علل ایجاد و روش‌های درمان آن
۳. پروبیوتیک‌ها
غذاهای دارای پروبیوتیک احساس سوزش معده، درد و ناراحتی ناشی از اسیدیته‌ی بالا و مشکلات دستگاه گوارش را بهبود می‌دهند. پروبیوتیک‌ها، باکتری‌های مفیدی هستند که سلامت روده‌ و سلامت کل دستگاه گوارش را افزایش می‌دهند.

مصرف غذاها و نوشیدنی‌های محتوی پروبیوتیک‌ها موجب توازن باکتری‌های مفید دستگاه گوارش می‌شود و از تشکیل اسید اضافی در معده جلوگیری می‌کند.

ماست، برخی از محصولات لبنی، محصولات حاصل از سویا، کفیر، ساورکرات (کلم‌شور تخمیری)، شکلات تلخ و چای کمبوچا منابع خوبی برای تأمین پروبیوتیک‌ها هستند.
پروبیوتیک‌ها به‌ شکل مکمل‌های تغذیه‌ای نیز در بازار وجود دارند که می‌توانید پس از مشورت با پزشک آنها را مصرف کنید.
۴. آب خیارشور


آب خیارشور سرشار از سرکه است و می‌تواند مانند سرکه‌ی سیب تشکیل اسید را در معده کاهش دهد. مصرف آب خیارشوری که به‌طور طبیعی تخمیر شده‌، راهی مناسب برای دریافت پروبیوتیک‌های غیرلبنی و کاهش احتمال هرگونه عوارض جانبی است.

آب خیارشور نسبت به سرکه طعم بهتری دارد و بیشتر افراد ترجیح می‌دهند به‌ جای سرکه از آب خیارشور استفاده کنند. اگر اسید معده آزارتان می‌دهد، چند جرعه یا چند قاشق چای‌خوری آب خیارشور را بعد از وعده‌های غذایی‌تان مصرف کنید. می‌توانید به‌ همراه آب خیارشور، خود خیارشور را هم بخورید.


۵. زنجبیل
مصرف زنجبیل راهی مناسب برای بهبود سلامت دستگاه گوارش و کمک به درمان انواع مشکلات معده (از رفلاکس یا ترش کردن گرفته تا زخم‌ معده) است.

زنجبیل به افزایش جذب مواد مغذی و هضم بهتر غذا، و نیز به ترشح مخاط در معده کمک می‌کند و تأثیر اسید را بر معده کاهش می‌دهد. در حقیقت زنجبیل اسید معده را خنثی می‌کند.

۱ قاشق چای‌خوری از ریشه‌ی زنجبیل تازه‌ خردشده را در یک فنجان آب جوش بریزید، روی آن درپوشی بگذارید و اجازه دهید ۱۰ دقیقه در این وضعیت باقی بماند. سپس کمی عسل به این نوشیدنی‌ اضافه کنید و آن را به‌آرامی بنوشید. روزی ۲ تا ۳ بار و به‌ مدت ۱ هفته این نوشیدنی را میل کنید.
یک راه دیگر این است که نصف قاشق غذاخوری آب زنجبیل را با کمی عسل ترکیب کنید و آن را قبل از وعده‌های غذایی میل کنید. ۲ بار در روز و به‌ مدت یک هفته این درمان را ادامه دهید.
می‌توانید برای مبارزه با اسید معده تکه‌‌ای کوچک از ریشه‌ی زنجبیل تازه را نیز بجوید.
توجه: ممکن است زنجبیل با داروهای ضدانعقاد و فشار خون بالا تداخل دارویی داشته باشد. بنابراین اگر از این داروها استفاده می‌کنید، پیش از مصرف زنجبیل با پزشک‌تان مشورت کنید.

حتما بخوانید: علائم معده درد عصبی و را‌ه‌های درمان آن
۶. بابونه


بابونه درمانی عالی برای خنثی‌ کردن اسید معده است زیرا به کاهش التهاب و خنثی کردن اسیدها کمک می‌کند. بابونه می‌تواند خطر بروز زخم‌ها را نیز کاهش دهد.

استرس‌ها از عوامل تشدید رفلاکس هستند. بابونه با کمک به کاهش استرس‌، از ترش‌ کردن و رفلاکس معده جلوگیری می‌کند.

۱ تا ۲ قاشق چای‌خوری گل خشک‌شده‌ی بابونه را در یک فنجان آب داغ بریزید. روی آن را به‌ مدت ۵ دقیقه بپوشانید. سپس کمی عسل به آن بیفزایید. روزی ۳ تا ۴ بار این نوشیدنی را میل کنید.
مکمل‌های خوراکی بابونه نیز در بازار وجود دارد که پس از مشورت با پزشک‌تان می‌توانید از آنها استفاده کنید.
توجه: بابونه را روی حرارت نجوشانید. زیرا اجزای فعال آن از بین می‌روند.

۷. آب آلوئه‌ورا
آب آلوئه‌ورا خاصیت ضدالتهابی دارد و محتوی ویتامین‌ها، مواد معدنی و اسیدهای آمینه‌ای است که علاوه بر سم‌زدایی بدن، گوارش را بهبود می‌بخشند.

براساس مطالعه‌ای که نتایج آن در سال ۲۰۱۵ در مجله‌ی طب سنتی چینی به‌ چاپ رسید، آب آلوئه‌ورا علائم رفلاکس اسیدی را بدون هرگونه عوارض جانبی کاهش می‌دهد. آب آلوئه‌ورا با خاصیت ضدالتهابی‌اش تولید اسید را کاهش می‌دهد.

قبل از وعده‌های غذایی نصف فنجان آب آلوئه‌ورا بنوشید. بهتر است از آب آلوئه‌ورایی استفاده کنید که اجزای با خاصیت ملین از آن جدا شده‌ باشد.
توجه: اگر ناراحتی معده دارید، از آب آلوئه‌ورا استفاده نکنید.

۸. آدامس


جویدن آدامس بدون‌شکر راهکاری ساده برای مبارزه با سوزش معده است. جویدن آدامس، ترشح بزاق دهان را افزایش می‌دهد. بزاق خاصیت قلیایی دارد. وقتی آب دهان را قورت می‌دهید، خاصیت قلیایی آن اسید معده را خننثی می‌کند و فورا سوزش معده را تسکین می‌دهد.

براساس مطالعه‌ای که در سال ۲۰۰۱ در مجله‌ی بیماری‌های گوش، حلق و بینی به چاپ رسید، جویدن آدامس تاثیرات مثبتی بر pH دهان و مری دارد و می‌تواند درمانی طبیعی برای جلوگیری از رفلاکس و ترش‌ کردن باشد.

براساس مطالعه‌ی دیگری که در سال ۲۰۰۵ در مجله‌ی تحقیقات دندانپزشکی به چاپ رسید، مصرف آدامس بدون شکر نیم ساعت پس از صرف غذا می‌تواند رفلاکس اسید گوارشی پس از صرف غذا را کاهش دهد.

پس از وعده‌های غذایی یک آدامس بدون‌ شکر را ۳۰ دقیقه بجوید تا با کاهش اسید، از سوزش معده و سینه جلوگیری کنید. از مصرف آدامس‌های محتوی شکر یا طعم‌دهنده‌ی نعناع خودداری کنید.

حتما بخوانید: کدام غذاها را می‌توانید با معده خالی بخورید و کدام غذاها را نه!
۹. موز
موز سرشار از فیبر است و سرعت گوارش را افزایش می‌دهد. بنابراین با کاهش اسید معده از سوزش معده جلوگیری می‌کند. در حقیقت موز نوعی ضداسید طبیعی است که مانند محافظی در مقابل رفلاکس اسیدی عمل می‌کند. پتاسیم موجود در موز نیز تولید اسید معده را کنترل می‌کند.

برای رهایی سریع از مشکل اسید معده یک موز رسیده بخورید.
می‌توانید همراه با شیر سرد یا ماست نوعی اسموتی موز درست کنید و بخورید.
علاوه بر موز، سیب، پاپایا و هندوانه نیز می‌توانند موجب بهبود رفلاکس اسیدی شوند.
۱۰. نارون قرمز


نارون قرمز (دردار) با خاصیت ضدالتهابی‌ خود لایه‌ای روی دیواره‌ی مری و معده ایجاد می‌کند و مانند مانعی در برابر اسید عمل می‌کند. نارون قرمز، روده را نیز به تولید مخاط تحریک می‌کند. این امر می‌تواند به محافظت در برابر زخم‌ها و اسید اضافه کمک کند.

۱ قاشق غذاخوری پودر نارون قرمز را در یک فنجان آب داغ بریزید و به مدت ۵ دقیقه اجازه دهید در آن خیس بخورد. سپس این چای را بنوشید. این کار را ۲ تا ۳ بار در روز تکرار کنید.
نارون قرمز به شکل کپسول‌های ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلی‌گرمی نیز موجود است که می‌توانید آن را ۳ تا ۴ بار در روز مصرف کنید. البته بهتر است اول با پزشک‌تان در این مورد مشورت کنید.
توجه: بدون مشورت با پزشک به کودکان نارون قرمز ندهید.

سایر نکات:
عوامل تشدید سوزش معده را شناسایی و از آنها دوری کنید.
برای کمک به دستگاه گوارش، رژیم غذایی مغذی و سرشار از فیبر را دنبال کنید. همچنین به‌ جای دو وعده‌‌ غذایی سنگین، پنج یا شش وعده‌ غذایی سبک‌تر در روز داشته باشید تا هضم غذا راحت‌تر شود.
برای کمک به هضم غذا، بهتر است غذا را به‌خوبی بجوید.
مصرف غذاهای کم‌ادویه و ملایم به خنثی‌ کردن اسیدهای گوارشی کمک می‌کند.
از مصرف غذاهایی که اسید معده را افزایش می‌دهند، خودداری کنید. غلات و کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده، غذاهای سرخ‌شده و فرآوری‌شده، نوشیدنی‌های شیرین، گوشت قرمز، روغن‌های جامد، غذاهای پرادویه و شکلات غذاهایی هستند که می‌توانند اسید معده را افزایش دهند.
از مصرف میوه‌ها و سبزیجات سرشار از اسید سیتریک مانند پرتقال، گوجه‌فرنگی و گریپ‌فروت خودداری کنید.
مدتی مصرف سیر و پیاز را متوقف کنید زیرا می‌توانند نشانه‌های ناشی از رفلاکس اسیدی و تپش قلب را در برخی افراد افزایش دهند.
از مصرف نوشیدنی‌های الکلی خودداری کنید زیرا احتمال بازگشت اسید به مری (ریفلاکس گاستروازوفاژیال) را افزایش می‌دهند.
روی معده‌ نخوابید یا پس از صرف غذا صاف به پشت‌ نخوابید زیرا با این کار موجب سوءهاضمه و تپش قلب می‌شوید. بهتر است به سمت چپ‌ بخوابید.
تا ۳۰ دقیقه پس از مصرف غذا از انجام هرگونه تمرین ورزشی خودداری کنید.
آب pH خنثی دارد و می‌تواند به خنثی‌ کردن اسید معده کمک کند پس تا می‌توانید آب بنوشید.
نوشیدن شیر سرد یا آب‌دوغ می‌تواند از تشکیل و جذب اسید اضافی جلوگیری کند و علائم ناشی از اسید معده‌ی اضافی را کاهش دهد.
مصرف سیگار را متوقف کنید زیرا ترشح بزاق را کاهش می‌دهد و بزاق در خنثی‌ کردن اسید نقش مهمی دارد.


دلیل باد شکم و درمان آن

 

باد شکم یا باد معده یا نفخ شکم مشکلی است . که برای همه ما رخ داده است . این باد از راه گلو یا مقعد باید از بدن خارج شود . در این بخش از آسان طب درباره علت باد شکم یا علت باد معده و . همچنین راههای درمان باد شکم یا درمان باد معده اطلاعاتی را در اختیارتان می گذاریم .

باد شکم به عبور گاز روده به صورت آگاهانه یا ناآگاهانه گفته می شود . اگر باد شکم ما زیاد باشد مدام دچار نفخ معده خواهیم شد . پس همه اینها به هم مرتبط هستند .

علت باد شکم چیست علت باد معده چیست علت نفخ معده چیست

باد شکم چیست ؟  باد معده چیست ؟  نفخ معده چیست ؟

باد شکم یا باد معده یا نفخ شکم به دلایل مختلفی انجام می شود . باد شکم یا باد معده یا نفخ شکم به آزاد شدن گاز از دستگاه گوارش . و خاج شدن آن از مقعد ( باسن) گفته می شود . نفخ شکم (باد شکم) در زبان عامیانه با نام های دیگری همچون گوز، چس، بو و … نامیده شده است.

خارج شدن بادشکم چیز عجیب و غریبی نیست . بادشکم و خارج کردن آن امری نرمال و طبیعی همچون . عرق کردن، تنفس و تپش قلب است . در همه افراد حتی آنهایی که حس نمی کنند در روز باد شکم بیرون می اید . برطبق تحقیقات بطور متوسط روزانه 15 مرتبه . باد از شکم افراد خارج می گردد.

علت باد شکم چیست علت باد معده چیست علت نفخ معده چیست

علت باد شکم چیست ؟ علت باد معده چیست ؟ علت نفخ معده چیست ؟

هوای بلعیده شده یک علت باد شکم است . اگر هوایی هنگام خوردن و آشامیدن با خوراکی ها بلعیده بشود . بصورت باد شکم یا از طریق آروغ و دهان یا از طریق مقعد و باسن از بدن خارج می شود.

یک علت بادشکم نوع غذاها و نوشیدنی ها است . میزان گازی که در اثر خوردن غذاها و نوشیدنی ها و تلاش برای هضم آنها تولید می شود،از هر نظر در افراد مختلف فرق میکند.

به گزارش آسان طب یبوست یک علت باد معده است . یبوست اکثرا موجب نفخ شکم شده ولی میزان گاز را زیاد نمیکند.

از دیگر علت باد معده میتوان به داروها و . یا مکمل های دارویی اشاره کرد که باد معده را به همراه می آورند.

بیماری های خاص مانند بیماری انسداد روده . بیماری کرون و یا سندرم روده تحریک پذیر هم موجب باد شکم می شوند.

یک علت دیگر باد معده تغییرات در سطح هورمونی است . این نوع باد معده بیشتر در خانم ها بخصوص قبل از دوران قاعدگی اتفاق می افتد.

علت باد شکم چیست علت باد معده چیست علت نفخ معده چیست

خوراکی هایی که موجب باد شکم یا باد معده یا نفخ معده می شوند

به گزارش آسان طب اکثرا خوراکیهایی که پر از بعضی .  از انواع پلی ساکارید (polysaccharides) بخصوص الیگوساکاریدها از قبیل اینولین هستند. منجر به باد معده می شوند . مانند خوراکیهای زیر :

قندها و شیرین کننده های مصنوعی

نوشابه های گازدار، ماءالشعیر و آب میوه ها

کنگر فرنگی، بروکلی، کلم، گل کلم، تره فرنگی، تربچه، شلغم

حبوبات همچون لوبیا، عدس و سایر انواع حبوبات

بادام زمینی، جو، گندم و مخمر درون بعضی از غذاها همچون نان

سیر، موسیر، پیاز و سیب زمینی و سیب زمینی شیرین

لبنیات در افرادیکه با لاکتوز مشکل دارند

 

درمان باد شکم و درمان باد معده و درمان نفخ معده

درمان باد معده راههای گوناگونی دارد . شما با تغییر رژیم غذایی و سبک زندگی و .  همچنین درمانهایی دارویی می توانید این مشکل را بر طرف کنید .

درمان باد شکم با رژیم غذایی یا درمان باد معده با مواد طبیعی

یکی از راههای درمان باد معده دوری  از مصرف خوراکیهایی است . که موجب نفخ معده می شود. برای پیدا کردن این خوراکی ها از پزشک و یا متخصص تغذیه کمک بخواهید . لازم است که در صورت بعضی از غذاها سایر غذاهایی که مصرف می کنید به شکلی باشد. که همه نیاز های بدن شما را تامین نماید . غذاهایی که در زیر بیان میکنیم راحت تر هضم می شوند :

موز، مرکبات، انگور، سیب زمینی، برنج، کاهو .  ماست (البته در افرادی که توانایی تحمل لاکتوز را ندارند، این خوراکی هم اذیت می کند)

درمان دارویی باد شکم و باد معده و نفخ معده چیست ؟

برای درکتم باد معده داروهای حاوی زغال . که در داروخانه ها هم هست به شما کمک میکند . این داروها با جذب گازهای درون دل و روده به بهبود نفخ معده کمک شایانی میکند . البته قبل از مصرف این داروها با پزشکتان مشورت بکنید . دلیل ان هم اینست . که این دارو ها ممکن است مواد لازم سایر دارو ها را نیز جذب نماید.

پروبیتیک ها، نیز در بعضی از افراد کمک به کاهش باد شکم می نماید.

ریفاکسیمین یکی دیگر از داروهایی است که . به درمان نفخ معده و باد معده کمک میکند . این دارو آنتی بیوتیکی که برای درمان اسهال مصرف می شود . تاثیری هم برروی باد شکم دارد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.