وکس ناحیه تناسلی و اپیلاسیون ناحیه تناسلی زنان

 

عدم اطلاع از عوارض این اقدام، ممکن است نتایج فاجعه باری برای انجام دهنده آن به همراه داشته باشد.برای انجام اپیلاسیون روشهای متعددی وجود دارند. خانمها برای انجام آن دلایل و باورهای مختلفی دارند. یکی از این دلایل تمیزی و بهداشتی بیشتر استدر صورتیکه یک بررسی اخیرا نشان داده است که انجام این اقدام نه تنها خطر ابتلا به بیماریهای مقاربتی را زیاد می کند، بلکه مشخص شده است که اگر موهای ناحیه تناسلی از بین برده شوند، احتمال گرفتاری به یک بیماری پوستی بنام مولوسکوم(Molluscum Contagiosum) را زیاد می کند که این بیماری سبب ایجاد ضایعات جلدی در سرتاسر ناحیه تناسلی خواهد شد.در یک بررسی در شهر نیس فرانسه 30 نفر خانم که مبتلا به بیماری پوستی مولوسکوم شده بودند، تمامی آنها سابقه اپیلاسیون به روشهای مختلف داشتند. از این 30 نفر 10 نفر دارای یک بیماری آمیزشی دیگر مثل زگیل تناسلی نیز بودند.خطر انتقال بیماریهای آمیزشی یا غیر آمیزشی با هر نوع روش اپیلاسیون وجود دارد.استفاده از هر روشی سبب وارد شدن خراش به پوست شده و وقتی پوست در ناحیه ای حتی به اندازه نوک سوزن از بین رفت، سد مقاوم در مقابل نفوذ میکروارگانیسمها بخصوص ویروسها مثل ویروس HIV یا ایدز و ویروس زگیل تناسلی نیز از بین می رود. با هیچ روش اپیلاسیون موها بصورت کامل و دائمی از بین نمی روند.

اپیلاسیون ناحیه تناسلی | وکس ناحیه تناسلی | موم انداختن ناحیه تناسلی زنان

خطر ابتلا به ایدز با اپیلاسیون ناحیه تناسلی

مثلا با لیزر فقط 50 درصد ریشه های مو از بین برده می شوند و فرد مجبور است اقدام به اپیلاسیونهای مکرر کند که با هر بار اپیلاسیون، پوست بیشتر آسیب دیده و بدن بیشتر در معرض عفونتهای واگیردار قرار می گیرد.تجارت حاصل از اپیلاسیون روز به روز بیشتر شده و در بعضی کشورها به میلیارد دلار رسیده است.

شرکت های تجاری به کمک شبکه های ماهواره ای و رسانه های زرد و اینترنت روز به روز به لزوم انجام اپیلاسیون دامن می زنند و در این میان متاسفانه در کشورهائیکه اطلاع رسانی اندک و یا وجود ندارد، روز به روز بر میزان آن افزوده می شود. در این میان آمارهای تکاندهنده وجود دارند
در علم پزشکی در مواردیکه فرد برای پیدا کردن یک اندام متناسب اقدام به گرفتن رژیم غذائی خاصی می کند، یک بیماری بنام Anorexia Nervosa یا بی اشتهایی عصبی ایجاد می شود که در آن فرد بطرز بیمار گونه و حتی تا مرز مرگ لاغر می شود. متاسفانه شرکت های تجاری این نوع اندام بیمارگونه را به عنوان اندام ایده آل تبلیغ می کنند

و بدنبال آن انواع مختلف داروها، مکملها و دستگاههای خود را بفروش می رسانند و چون رسیدن به آن اندام یا فقط در رویا و دست نیافتنی است و یا اینکه باید فرد خود را بیمار کند و از بین ببرد، از فروش محصولات خود سود میلیارد دلاری می برند، و هر از چندگاهی یک جنبه جدید برای آن پیدا می کنند که در چند سال گذشته اپیلاسیون را اضافه کرده اند.

کنترل درجه حرارت بدن به این صورت که موها با گرفتن درجه حرارت محیط اطراف به خود، اتلاف گرما را کاهش می دهند. از سائیدگی و زخم شدن پوست محافظت می کنند. هر گونه سائیدگی و از بین رفتن یا زخم شدن پوست ناحیه تناسلی محلی برای ورود باکتری و ویروسها می باشد.

اگر در حین اپیلاسیون حتی به اندازه سرسوزن پوست زخم شود از همان محل ویروس HIV یا HPV (عامل زگیل تناسلی) به راحتی وارد بدن خواهد شد. موهای ناحیه تناسلی حس لامسه را تقویت می کنند.نوع مشتریانی که به مرکز مذبور مراجعه می کنند، اگر اکثر مشتریان یک مرکز را افراد آلوده تشکیل دهند،

خطر انتشار بیماریها در آن مرکز به افراد سالم بیشتر خواهد بود. دانش فرد انجام دهنده اپیلاسیون از بهداشت بیماریهای آمیزشی مهم است زیرا طرز انتقال بیماری، روشهای از بین بردن ویروس و باکتری، استریل کردن وسایل، رعایت نکات بهداشتی نیاز به دانش خاصی دارد.

به جرات می توان گفت که هیچیک از گردانندگان مراکزی که اپیلاسیون انجام می دهند، دارای دانش موارد فوق حتی به مقدار اندک نیستند. طرز استریل کردن وسایل، نوع محلولی که باید استفاده شود، روش استریلیزاسیون که برای هر وسیله لازم است، از موارد مهم هستند.
گردانندگان این مراکز نه تنها دانشهای فوق را ندارند، حتی مسائل ایمنی پایه در بهداشت فردی نیز رعایت نمی کنند. بعنوان مثال اگر فرد قبل از شما که اپیلاسیون انجام داده است دارای ویروس HIV بوده باشد و در اثر اپیلاسیون دستهای انجام دهنده اپیلاسیون و یا وسایل حتی به اندازه میکرون آلوده به خون این فرد شود،

و سپس این فرد با همان دستها و یا وسایل آلوده شما را اپیلاسیون کند و به اندازه یک نوک سوزن و غیر قابل رویت با چشم خراش در پوست شما ایجاد شود، امکان انتقال ویروس HIV به بدن شما وجود دارد.وسایلی که مورد استفاده قرار می گیرند هم مهم هستند، طبق مقررات باید یک عده وسایل یک بار مصرف باشند،

ولی بنابه دلایل اقتصادی ممکن است این نکته نادیده گرفته شود، اگر از وسایل یکبار مصرف استفاده شود، هزینه اپیلاسیون بالارفته و مشتری کمتر می شود و یا اینکه سود گردانندگان این مراکز کاهش پیدا می کند. تخت و ملحفه ای که مشتری روی آن می خوابد، وسایلی که بکار برده می شوند و سالم بودن خود فرد انجام دهنده اپیلاسیون از موارد مهم هستند.

هشدار به علاقه مندان به اپیلاسیون ناحیه تناسلی

نباید گول ارزان بودن اپیلاسیون را خورد.در اپیلاسیون به روش لیزر در بخار حاصل از لیزر 300 ماده شیمیائی وجود دارند که ثابت شده است، تعدادی از این مواد مثل بنزن و تولوئن برای سلامتی انسانها مضر هستند. ثابت شده است که با لیزر کردن موها، مواد موتاژن (موادیکه سبب جهش ژنی میشوند) وارد موها می شوند.

اپیلاسیون موهای زائد با اپیلاسیون موهای طبیعی بدن فرق می کند و پزشکان توصیه می کنند که حتی هر موی زائدی نیاز به اپیلاسیون ندارد.اپیلاسیون موهای طبیعی بدن به هیچ وجه توسط پزشکان توصیه نمی شود. با انجام اپیلاسیون خود را بالقوه در معرض بیماریهای واگیر دار مثل مولوسکوم و زگیل تناسلی قرار می دهید.

انجام اپیلاسیون سبب ایجاد آزردگی پوست و نفوذ باکتریها و ویروسها از محل زخم شدگی بداخل بدن می شود. اکثریت قریب به اتفاق گردانندگان مراکز اپیلاسیون و انجام دهنده های آنها کوچکترین اطلاعی از ملزومات بهداشتی اپیلاسیون ندارند و هدف اصلی آنها سود بیشتر، هزینه کمتر و مشتری بیشتر است.


وکس ناحیه تناسلی با رعایت اصول و روش آرایشگران حرفه ای قابل انجام در خانه خواهد بود ، برای آنکه بدانید چطور بدون کثیف کاری موهای زائد بدنتان را اپیلاسیون کنید باید نکات ساده و پایه ای را بدانید.

اصول درست وکس واپیلاسیون ناحیه تناسلی در منزل:

تمیز کردن موهای زائد ناحیه تناسلی با وکس و اپیلاسیون روشی است که خانم ها به دلیل ایجاد وقفه طولانی در رشد مجدد موها از آن استقبال می کنند. قبل از هر چیز باید گفت که این کار اگر به درستی انجام نشود و یا توسط فردی که توانایی آن را ندارد میتواند خطرآفرین باشد پس قبل از هر اقدام باید در مورد این نکته مطمئن شوید.

در این بخش از دنیای مد قصد داریم راهنمایی کامل به خانوم هایی که تمایل دارند و کس و اپیلاسیون ناحیه تناسلی را درخودشان منزل انجام دهند ارائه دهیم .

اپیلاسیون ناحیه تناسلی | وکس ناحیه تناسلی | موم انداختن ناحیه تناسلی زنان

بهترین روش اپیلاسیون و وکس ناحیه تناسلی در خانه

مراحل وکس ناحیه تناسلی در منزل بدون کثیف کاری

1- اجازه دهید موها به خوبی رشد کنند:

برای آنکه از نتیجه ی اپیلاسیون راضی باشید بایتسی به اندازه موها توجه داشته باشید.موهای ناحیه تناسلی حداقل باید 4 الی 5 میلی متر رشد کرده باشند تا هنگام و کس درد کمتری ایجاد شود.

دقت داشته باشیم که اگر موها خیلی کوتاه و یا بلند باشند این کار به درستی انجام نخواهد شد.

2- پوست را تمیز و لایه برداری کنید:

قبل ازوکس کردن ناحیه تناسلی بسیار مهم است که شما پوست این قسمت از بدن را از لایه های مرده پاکسازی کنید.دقت داشته باشید که لایه برداری حداقل باید 20 الی 24 ساعت قبل از اپیلاسیون انجام شود تا در این مدت پوست در مقابل التهاب و تحریک مقاوم شده باشد.

3- حواستان به گرمای وکس باشد:

وکس را تا درجه حرارت مشخص شده گرم کنید و آن را در همین دما نگه دارید .اگر وکس بیش از حد گرم باشد پوست تان را می سوزاند و همه جا چکه می کند. اگر خیلی سفت یا سرد باشد، به سختی می توانید آن را روی پوست تان بمالید و موها را هم نمی گیرد. برای آنکه از حرارت و گرمای وکس مطمئن شوید مقداری از آن را روی دست خود بزنید تا گرمای آن از طریق پوستتان مشخص شود.

اپیلاسیون ناحیه تناسلی | وکس ناحیه تناسلی | موم انداختن ناحیه تناسلی زنان

توصیه هایی برای وکس ناحیه تناسلی با درد کمتر

 

4- جهت درست موها را برای وکس کردن  انتخاب کنید:

فراموش نکنید که درست مثل آرایشگران حرفه ای وکس را در جهت رویش موهای بدن با کاردک مخصوص بمالید.بعد از این کار پد یا پارچه ای را که برای اپیلاسیون در نظر گرفته اید روی محل قرار دهید.

چند ثانیه با دست به حالت پرسی روی آن ضربه بزنید تا خوب ماده وکس را به خود جذب کند.زمانی که پد به خوبی به وکس چسبیده باشد موهای بیشتری را با خود جدا خواهد کرد.حالاانتهای نوار را بگیرید و آن را در خلاف جهت رویش موها بکشید. پوست تان را با دست دیگر تان محکم نگه دارید تا موها آسان تر کنده شوند.

به همین روال باقی موها را نیز اپیلاسیون کنید.یادتان باشد که لازم نیست که هر دفعه مقدار زیادی وکس را روی محل مورد نظر بمالید؛ اگر مقدار کمتری را روی محل کوچکتری بمالید، نتیجه بهتری خواهید گرفت.

5- مرطوب سازی بعد از وکس را فراموش نکنید:

یکی از بخش های مهم اپیلاسیون موها با وکس که اکثر خانم ها به آن اهمیت نمی دهند مرطوب سازی پوست است.

کمی روغن بچه را روی یک پارچه نرم بریزید و به آرامی روی پوست تان بمالید تا هر گونه وکسی که روی پوست تان باقی مانده است را پاک کنید.

6- لباس آزاد و راحت بپوشید:

بعد از آنکه وکس کردن موهای زائد ناحیه تناسلی و یا بخش های دیگر بدنتان پایان یافت به هیچ وجه لباس تنگ و شلوار جین جذب نپوشید ، این اشتباه باعث ایجاد خراش و التهاب خواهد شد چرا که بعد از برداشته شدن موهای زائد تا ساعتها پوست مستعد ملتهب شدن است.


ستاره | سرویس آرایش و زیبایی - با آغاز سن رشد دختران و پسران موهای ناحیه تناسلی آن‌ها شروع به رشد کرده و این خود نشانه‌ای از به بلوغ رسیدن آنان است. رفع موهای زائد در این سنین از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است به دلیل اینکه مدت زمان زیادی موهای زائد ناحیه تناسلی و به‌ویژه موهای زائد اطراف واژن در دختران در محیطی بسته قرارگرفته‌اند و با جذب رطوبت ناشی از تعریق، این مناطق مستعد به ابتلا به بیماری‌های عفونی دستگاه تناسلی می‌گردند.
 
زدودن موهای زائد در دختران بسیار حیاتی است. یک زن یا دختر با از بین بردن موهای زائد خود باعث می‌شود که بهداشت شخصیش راحت‌تر حاصل شود. این به این دلیل است که مایع‌هایی که از بدن زنان خارج می‌شود در میان موهای ناحیه تناسلی آن‌ها جمع می‌گردد. مخصوصاً در دوران عادت ماهانه، وقتی که این مایع‌ها نتوانند خشک شوند و پیرامون موهای ناحیه تناسلی بچسبند، آب کمتری به واژن می‌رسد (در هنگام شستن) و این موضوع سلامت آن را به خطر می‌اندازد.
 

استفاده از تیغ و کرم موبر

اپیلاسیون بدن به‌روش‌های مختلفی انجام می‌شود. استفاده از تیغ، کرم‌های موبر، موم انداختن و... از انواع این روش‌ها هستند که هر کدام مزایا و معایب مربوط به‌خود را دارد. بریدگی، خراشیدگی و تحریک از عوارض اصلاح با تیغ محسوب می‌شوند. برخی افراد که دارای موهای مجعد هستند پاسخ التهابی نامناسبی به اصلاح با تیغ می‌دهند که به آن سودوفولیکولیت گفته می‌شود که ناشی از فرورفتن نوک موهای بریده‌شده با تیغ، داخل پوست و ایجاد جوش‌های التهابی است. استفاده از کرم‌های موبر نیز معایب خود را دارد. به‌طورکلی امکان اینکه خانمی به کرم‌های موبر حساسیت نشان دهد، بسیار زیاد است. بنابراین روش موم انداختن واژن بهترین، سالم‌ترین و ارزان‌ترین نوع اپیلاسیون این ناحیه است. ضمن اینکه مو زدایی یا اپیلاسیون با موم باعث نازک و ضعیف شدن پیاز مو می‌شود. موهای جدید در این روش پس از ۲ تا ۳ هفته ظاهر خواهند شد.
 
 

روش صحیح موم انداختن واژن

  1. در ابتدای امر موم خریداری شده را در کنار خود قرار دهید. سپس نوارهایی از پارچه‌ی نخی تمیز برش زده و در کنار موم بگذارید. نکته قابل‌توجه این است که موها نباید از نیم سانتی‌متر تجاوز کنند به دلیل این‌که کندن آن‌ها بسیار سخت و دردناک خواهد شد. دوش گرفتن قبل از موم انداختن واژن توصیه می‌شود به‌خاطر اینکه روزنه‌های پوست با عمل استحمام بازشده و درد کمتری حس خواهید کرد. موم را مقداری داغ کنید و سپس بگذارید تاکمی خنک شود. استفاده از موم داغ باعث سوختگی شدید پوست می‌شود.
  2. روش صحیح اپیلاسیون ناحیه تناسلی با موم این‌گونه است که ابتدا بایستی موم را در جهت رویش موها مالید و سپس پد یا پارچه نخی در خلاف جهت رویش مو کشیده شود. به‌طور مثال ناحیه‌ای که مو به سمت چپ رشد کرده باید موم به سمت چپ زده شود (یعنی از راست به چپ ) و موقع کشیدن پد یا پارچه از سمت چپ به راست کشیده شود. این کار ممکن است در ابتدا بسیار دردناک باشد اما با ترشح آندروفین و مواد بی‌حس کننده توسط بدن، این درد بسیار کاهش خواهد یافت اگر غیر از این صورت موم انداختن واژن انجام گیرد به دلیل نامرتب قرار گرفتن مو زیر پد، موها به‌طور نامرتب کنده خواهند شد.
  3. موم انداختن واژن یا اپیلاسیون ناحیه تناسلی توسط فرد به‌تنهایی در منزل کار بسیار مشکلی است دلیل آن این است که اولاً فرد تسلط کافی بر ناحیه تناسلی خود نداشته و امکان تمیز کردن کامل این ناحیه مقدور نمی‌باشد. ثانیاً هنگام موم انداختن واژن کشیدگی پوست این ناحیه بسیار مهم است که فرد نمی‌تواند هم‌زمان هم پارچه را از روی پوست بکشد و هم پوست خود را هنگام موم انداختن به حالت کشسان در بیاورد. کشیدگی پوست هنگام موم انداختن دارای مزایایی است:
  • داشتن درد کمتر هنگام موم انداختن واژن
  • کنده شدن موهای زائد از ریشه
  • جلوگیری از ایجاد خون‌مردگی در پوست نواحی حساس
حتی اگر خود فرد هم مهارت کافی در این زمینه داشته باشد بازهم نمی‌تواند به‌خوبی از عهده موم انداختن واژن خود بر‌آید. نکته مهم در موم انداختن ناحیه تناسلی توسط خود فرد این است که اگر شخص بخواهد به‌تنهایی این عمل را انجام دهد می‌بایست در هنگام موم انداختن خم شود. این خم‌شدگی باعث چروک در نواحی لبه‌های واژن می‌گردد که موم انداختن آن کاری غیرممکن است و بایستی پس از موم انداختن، موهای زائد نواحی اطراف این لبه‌ها با مو کن دانه به دانه از بین برده شوند. پس درنتیجه زنان بایست به افرادی که در این زمینه دارای مهارت کافی هستند مراجعه کنند. البته مراجعه به مراکز اپیلاسیون برای موم انداختن و اپیلاسیون ناحیه تناسلی توسط دیگران علاوه برداشتن اشکال شرعی، عوارض و معایبی مانند انتقال بیماری‌های پوستی (زگیل) و بیماری‌های عفونی را در صورت عدم رعایت بهداشت در پی خواهد داشت.
 

مراقبت از پوست پس از اپیلاسیون

  1. بعد از اپیلاسیون، از کمپرس سرد با یخ استفاده کنید. یخ، خون‌های به سطح پوست آمده را که باعث گرمی پوست می‌شوند، از سطح پوست دور و آن را خنک می‌کند و درنتیجه قرمزی پوست کم می‌شود. (لوسیون‌های کمک‌کننده و دوش آب سرد می‌تواند چاره‌ساز باشد)
  2. به محلی که اپیلاسیون شده، دست نزنید و تا ۲ ساعت از کرم‌های آرایشی یا مواد معطر استفاده نکنید چون منافذ پوست باز هستند و به سرعت میکروب اطراف را جذب می‌کنند یا با مواد آرایشی مسدود می‌شوند.
  3. بعد از ۸ ساعت، از مواد مورد استفاده در پیلینگ (لایه‌برداری) پوست استفاده کنید تا یک لایه از پوست‌های مرده را از پوستتان بردارند. این همان سطحی است که در مقابل رویش مو مقاومت می‌کند و تبدیل به جوش می‌شود. این کار را هر باری که حمام می‌کنید انجام دهید.
    اپیلاسیون ناحیه تناسلی | وکس ناحیه تناسلی | موم انداختن ناحیه تناسلی زنان

روش‌های جلوگیری از تیرگی دستگاه تناسلی پس از موم انداختن

  • چند لیموی تازه را آب‌گرفته و با مقدار برابر از آب مخلوط کنید و به اندام خارجی خود بمالید و ۵ دقیقه صبر کرده و سپس آن را بشویید. یادتان باشد در صورت بروز حساسیت پوستی و سوزش غیر عادی بلافاصله محل را با آب فراوان بشویید
  • در افرادی که دارای حساسیت پوستی به آب‌لیمو می‌باشند می‌بایست پس از شستشو و خشک کردن محل درحالی‌که قدری پوست اندام مرطوب است از کرم‌های سفیدکننده  استفاده کنند.
نکته: دقت داشته باشید برای روشن سازی و رفع تیرگی دائمی پوست ناحیه تناسلی می‌توان از روش لیزر استفاده کرد. برای آشنایی با این روش به لینک زیر رجوع کنید.
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.